Ljudboksbranschen
I takt med att Audio och våra öron blir alltmer i fokus växer Ljudboksbranschen kontinuerligt. Förutom ljudböcker kan vi notera att poddar, guider, kurser, utbildningar och hörlursguidningar av många slag skapas för många verksamheter.
Ljudboksbranschen kan definieras i en värdekedja bestående av Innehållsskapare, Distributörer och Uppspelare. Några aktörer agerar i samtliga tre stegen i kedjan, andra fokuserar på ett eller två steg, enligt tabellen nedan. (tabellen gör inte anspråk på att vara helt komplett eller helt uppdaterad)
Innehållsskapare-> | Producent -> | Distributörer -> | Uppspelare |
Bokförlag | Bokus Play | ||
Egenutgivare | Nextory | ||
Författare | Storytel Production/Norstedt | Storytel Production/Norstedt | Storytel |
Bookbeat/Bonnier | Bookbeat/Bonnier | Bookbeat | |
Adlibris | |||
Amazon Audible | |||
Biblioteken | Biblio/Bibblix | ||
Spotify | |||
Vulkan Media | Sesamy | ||
Axiell Media | |||
Publit | |||
Whipmedia | |||
Podverkstan | |||
Dicentia | Dicentia | ||
Ljudoteket | |||
Studio Emanuel | |||
Audio to me | |||
TMP Voices | |||
Etropa Publishing | Etropa Publishing | ||
ACX | |||
Overdrive | |||
Scribd | |||
Amazon Brilliance Publishing | Amazon Brilliance Publishing | ||
Digibook | Digibook |
Värdekedjan går från vänster till höger där värdet växer för varje steg i kedjan, till det når slutkund/konsument där värdeupplevelsen sker i själva lyssningen. En aktör kan integrera sig vertikalt i värdekedjan för att omfatta större andel av värdeskapandet och därmed en högre marginal och intjäning.
En aktör kan också integrera sig horisontellt i värdekedjan genom att förvärva andra aktörer i samma värdesteg och därmed nå synergier och skalfördelar.