Poddbranschen
I takt med att Audio och våra öron blir alltmer i fokus växer Poddbranschen kontinuerligt. Förutom poddar kan vi notera att ljudböcker, guider, kurser, utbildningar och hörlursguidningar av många slag skapas för många verksamheter.
Poddbranschen kan definieras i en värdekedja bestående av Innehållskapare, Distributionsplattformar och Podcastspelare. Några aktörer agerar i samtliga tre stegen i kedja, andra fokuserar på ett steg, enligt tabellen nedan.
Innehållsskapare -> | Distributionsplattformar -> | Podcastspelare |
Apple podcast | ||
Google podcasts | ||
Acast | Acast | Acast |
Libsyn | ||
Make sense media | ||
Panc media | ||
Perfect day media | ||
Podme | Podme | Podme |
Podplay | Podplay | Podplay |
Podspace | ||
I like radio | I like radio | I like radio |
Spotify | Spotify | Spotify |
Sveriges Radio | Sveriges Radio | Sveriges Radio |
Podspace | ||
Podbean | Podbean | |
Tunein Radio | ||
Podverkstan | ||
Soundcloud | Soundcloud | |
Naudio | ||
Soundtelling | ||
Just Stories |
Värdekedjan går från vänster till höger där värdet växer för varje steg i kedjan, till det når slutkund/konsument där värdeupplevelsen sker i själva lyssningen. En aktör kan integrera sig vertikalt i värdekedjan för att omfatta större andel av värdeskapandet och därmed en högre marginal och intjäning.
En aktör kan också integrera sig horisontellt i värdekedjan genom att förvärva andra aktörer i samma värdesteg och därmed nå synergier och skalfördelar.